ابتدا باید گفته شود كه كه مطلوب ترین شرایط برای كار یك ترانس این است كه با تمام ظرفیت تحت سرویس بوده و ایزولاسیون آن نیز نباید از حد مجاز ننمایند اضافه بار مجاز عملا منحنی مصرف بار الكتریكی كه در طول شبانه روز غیر یكنواخت بوده و در فاصله زمانی مشخصی مقدار ماكزیمم خود را خواهد داشت از طرف دیگر با توجه به این حقیقت كه عمر مفید هر نوع از

به این ترتیب عایق عمر مفید معین شده خویش را حفظ نموده و دچار خرابی زودرس نخواهد گردید . این اضافه بار كه معمولا به صورت درصدی از بار نامی بیان می شود , بستگی به میزان غیر یكنواختی منحنی بار , روش خنك كردن ترانس و ضریب انتقال حرارت آن دارد . اضافه بار مجاز برای زمان های كوتاه برای ترانس به شرح زیر        می باشد .

 

 

  1. ترانسهای روغنی

30

45

60

75

100

اضافه بار مجاز (درصد)

120

80

45

20

10

زمان اضافه بار (دقیقه)

 

 

  1. ترانسهای خشك 

20

30

40

50

60

اضافه بار مجاز (درصد)

60

45

32

18

5

زمان اضافه بار (دقیقه)

 

 

در شرایط اضطراری ممكن است ترانسها را حتی روزانه 6 ساعت و حداكثر تا 5 روز متوالی تحت 40 درصد 40 درصد اضافه بار قرار داد. البته در این صورت بار میانگین ترانس در طول 24 ساعت نباید از 93/0 بارنامی نماید.

شرایط پار الل كردن و باردهی اقتصادی برای ترانسفورماتورها

وقتی كه ترمینالهای مشابه اولیه و ثانویه دوترانس (یا بیشتر ) به یكدیگر متصل شوند گفته می شود كه آنها بصورت پارالل كارمی كنند.

این عمل معمولاً ا زطریق باسهای ویژه و یا مستقیماً روی شبكه انجام می گیرد. برای پارالل كردن چند ترانس شرایط زیر باید برقرار باشد.

 

  1. ترانس های روغنی
  1. ترانس های خشك

در شرایط اضطراری ممكن است ترانس ها را حتی روزانه 6 ساعت و حداكثر تا 5 روز متوالی تحت 40 درصد اضافه بار قرار دارد . البته در این صورت بار میانگین ترانس در طول 24 ساعت نباید از 93/0 بار نامی نماید .

 شرایط پارالل كردن و باردهی اقتصادی برای ترانسفورماتورها

وقتی كه ترمینال های مشابه اولیه و ثانویه دو ترانس (یا بیشتر) به یك دیگر متصل شوند  گفته می شود كه آن ها به صورت پارالل كار می كنند .

این عمل معمولا از طریق باس های ویژه و یا مستقیما روی شبكه انجام می گیرد .برای پارالل كردن چند ترانس باید برقرار باشد :

  1. كلیه ترانس ها باید دارای گروه های اتصال یكسان باشند.
  2. ولتاژ نامی ونسبت تبدیل ترانس ها باید یكسان باشد .
  3. ولتاژ اتصال كوتاه (امپدانس اتصال كوتاه ) ترانسفورماتورها باید برابر باشند .

اگر در یك پست برق چند ترانسفورماتور به طور پارالل وجود داشته باشد , شرایط كار اقتصادی ایجاد می نماید كه بر حسب مقدار بار مصرفی , تعداد مشخصی از ترانسفورماتورها در مدار قرار گیرند .

این تعداد بر این اساس انتخاب می شوند كه تلفات انرژی به حداقل ممكن برسد و البته مناسب ترین وضعیت حالتی است كه در این انتخاب علاوه بر تلفات در خود ترانسفورماتورها تلفات بار اكتیو و راكتیو در شبكه نیز مد نظر قرار گیرد .

ارقام 0 تا 11 مبین گروه اتصال بوده و مشخص می كند كه بردار ولتاژ یك فاز (در اتصال ستاره ) در فشار قوی چند برابر 30 درجه نسبت به ولتاژ همان فاز (دراتصال ستاره) در طرف فشار ضعیف و در جهت مثبت متلتاتی اختلاف فاز دارد .

اتصال ترانسفورماتورها با گروه های اتصال غیر مشابه به همدیگر به هیچ وجه امكان پذیر نمی باشد . برای درك حادثه های كه ممكن است در اثر اتصال چنین ترانسفورماتورهایی پیش آید كافی است متذكر شود كه اگر بردارهای ثانویه دو ترانس فقط 30 درجه اختلاف فاز داشته باشند , جریان متعادل كننده از 3 تا 5 برابر جریان نامی خواهد نمود .

همچنین اختلاف كوچكی در نسبت تبدیل دو ترانس پارالل شونده , منجر به جریان متعادل كننده نسبتا زیادی شده و ترانسفورماتوری كه دارای ولتاژ ثانویه بیشتر است بار زیادتری به خود جذب می نماید .اگر چند ترانس با امپدانس اتصال كوتاه هایی مختلف به صورت پارالل بسته شوند توزیع بار بین آن ها به طور مستقیم با ظرفیت نامی و به طور معكوس متناسب با امپدانس اتصال كوتاه خواهد بود .

نسبت بین ظرفیت نامی ترانس هایی كه قرار است به طور پارالل كار كنند نباید از 3:1 نماید , زیرا اگر چه امپدانس اتصال كوتاه دو ترانس تیز مساوی باشند , مولفه های اكتیو و راكتیو آندو معمولا با هم اخلتاف داشته و این اختلاف در ترانسفورماتورهای با ظرفیت پایین بارزتر می باشد .

حال چنانچه امپدانس های اتصال كوتاه نیز بیش از 10 درصد تفاوت داشته باشد , اختلاف بین مولفه های فوق شدید تر بوده و نتیجتا كار پارالل كردن آن ها به خاطر وجود جریان متعادل كننده با اشكال مواجه خواهد شد .پس از اتمام عملیات نصب و یا تعمیرات اساسی معمولا ترانسفورماتورها مورد تست های مخصوص قرار داده و بعد از اطمینان از حصول شرایط كار پارالل تحت سرویس قرارمی دهند .

 تنظیم ولتاژ

تنظیم ولتاژ در شبكه برق به كمك تپ چنجر و یا با كم یا زیاد كردن تعداد دورهای سیم پیچ  ترانسفورماتور صورت می گیرد . اغلب ترانسفورماتورهای اصلی شبكه برق مجهز به تپ چنجر چنجر هایی هستند كه زیر بار كار كرده و در طرف فشار قوی ترانس نصب می شوند . این تپ چنجرها در واقع وقتی كه ولتاژ فشار قوی از حد مجاز انحراف پیدا كند , با تغییر دادن نسبت ولتاژ طرف فشار ضعیف را در مقدار نامی تثبیت می نمایند . از نطر نوع تپ چنجرها را به دو دسته می توان تقسیم نمود . در نوع اول نسبت تبدیل ترانسفورماتور در حالت قطع كامل از شبكه و به كمك چند حلقه سیم پیچ اضافی تغییر داده شده ودر نوع دوم تغییر نسبت تبدیل در حالت اتصال كامل به شبكه و زیر بار انجام می گیرد .

مثلا در ترانسفورماتورهای كاهنده توزیع برق , چهار تپ وجود دارد كه به كمك آن ها می توان نسبت تبدیل ترانسفورماتور را در حالت بی باری و به میزان 5+ , 5/2 + , 5/2 _ , و 5_ درصد مقدار نامی تغییر داد .

تپ چنجر ها معمولا در مخزن جداگانه ای در مجاورت تانك ترانس (به طوری كه از بیرون به صورت یكپارچه دیده می شوند) نصب شده و محور عمل كننده آن ها در بالای ترانس قرار دارد . طبیعی است كه در لحظات تغییر یك تپ به تپ دیگر مدار ترانسفورماتور قطع خواهد شد . برای تثبیت ولتاژ وقتی كه ولتاژ در ترمینال های طرف فشار ضعیف افزایش می یابد , باید تعداد دور سیم پیچ فشار قوی را به میزان مناسب كاهش داده و برعكس اگر ولتاژ در طرف فشار ضعیف كاهش یابد باید تعداد دور در طرف فشار قوی را به میزان مناسب افزایش داد .

بیشترین حوادثی كه برای یك ترانس پیش می آید ناشی از عیوبی است كه در سیتم تپ چنجر آن بروز می نماید . این عیوب عمدتا عبارتند از :

گرم كردن و سوختن كنتاكت ها , جام كردن محور تپ چنجر , شل و لق شدن اتصالات مكانیكی و ضعیف شدن كنتاكت های الكتریكی .

به همین جهت مكانیزم تپ چنجر باید به طور مرتب و دوره ای تحت مراقبت و بازرسی قرار گیرد . در تپ چنجرهای زیر بار معمولا با استفاده از یك زیر بار معمولا با استفاده از یك تپ كمكی مانع قطع مدار جریان در تعویض تپ می شوند كه این عمل كه به كمك سوئیچ مخصوصی در داخل مخزن مخصوص تپ چنجر صورت می گیرد .

مكانیزم تپ چنجر زیر بار ممكن است از طریق تابلوی كنترل مربوطه فرمان داده شده ویا بطور اتوماتیك وتحت كنترل رله های ولتاژی عمل نماید .

مشخصات فنی و ویژگی های ترانسفورماتورهایی كه عمومادر شبكه های توزیع و انتقال برق به كار برده می شوند در استانداردهای معتبر بین المللی بیان شده است .

تپ چنجرهای زیر بار در بعضی از ترانس ها مجهز به سیستمهای كنترل اتوماتیك بوده و ولتاژ شبكه را بر حسب تغییرات بار تا 15=درصد تنظیم می نماید .  


دانلود با لینک مستقیم


كارآموزی برق


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : ترانس ,ولتاژ ,اتصال ,پارالل ,فشار ,چنجر ,اتصال كوتاه ,نسبت تبدیل ,فشار ضعیف ,امپدانس اتصال ,پارالل كردن ,امپدانس اتصال كوتاه ,جریان متعادل كننده ,نسبت تبدیل ترانسفورماتور
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

یادداشت های شخصی Monica محجبه Ivan Darren سخن آشنا ديزل ژنراتور ؛ قيمت ديزل ژنراتور - شرکت ناب زيست 02188721092 گیاه داروشناسی و داروشناسی گیاهی علمي جالب